مبصرون

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ

مبصرون

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ

مبصرون
طبقه بندی موضوعی

                                 بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مشکلات مهم در مباحث عقیدتی آن است که اصول اعتقادی از سطح مفاهیم ذهنی خارج نمی شود  و رنگ و بوی عملی به خود نمی گیرد.

            

این نوع تفکر کردن در مباحث دینی  احتیاج به الگو برداری ازاندیشوران و دین شناسان دارد که بتوانند چراغ راه این حرکت جدید باشند. برای مثال به این آیات دقت کنید:

آل عمران/ 132-134  وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ

خداوند در آیات خود ما را به بندگی و اطاعت از فرامین خود می خواند لذا بایستی مشخص شود اطاعت خدا یعنی چه؟ آن کسی که خود را بنده خدا می داند اما بنده فرمان قانون خداوند نیست و عمل به قانون نمی کند، ملتزم به لوازم این بندگی نیست. اینها چطور می توانند بگویند ما بنده خداییم .

رحم خدا یعنی چه؟ عموم مردم رحم را برای آنجا که در عمل کوتاهی و نافرمانی کرده اند می پندارند در حالی که خداوند می گوید عمل کنید ، اطاعت کنید، شاید مورد رحم پروردگارتان قرار بگیرید.

مغفرت یعنی چه؟ مردم می پندارند که مغفرت برای آنجایی است که خطا، گناه یا جنایتی از ما سرزده که مستوجب عذاب خداوند هستیم و حالا با استفاده از گریه و زاری مورد بخشش خداوند قرار گرفته ایم در حالی که غفران در قاموس قرآن یعنی آنکه خلاء و کمبود روح که در اثر گناه و نافرمانی ایجاد شده است را بر طرف کردن و پر کردن، رفع این نقیصه بوسیله جبران کردن است. آن کسی که با یک گناهی جان خود را از اوج انسانیت و تکامل و نقطه پرواز انسانی یک مقداری منحط کرده و دور انداخته، آن وقتی این عقب ماندگی اش جبران شده است که یک مقداری برود بالا. منطق خدا این نیست که بگوید چون تو گناه کرده ای حالا هر کار نیکی انجام دهی آن گناه را از بین نخواهم برد بلکه می گوید ما حاضریم از آن صرف نظر کنیم (إنی لَغفار) البته در صورتی که جبران بشود. مغفرت این نیست که خدای متعال بی حساب از روی دلبخواه یک کسی را مورد لطف بی جایی قرار بدهد بدون اینکه خود او کوشش در راه این لطف الهی کرده باشد.

متقین چه کسانی هستند؟ کسانی که دارای چند ویژگی هستند 1-انفاق 2- فروبردن خشم (بر اساس احساسات کار نمی کنند) 3- عفو کننده از خطای مردم 4- وقتی گناه انجام می دهند یاد خدا می افتند و استغفار می کنند.

انفاق یعنی چه؟ انفاق آن خرج کردنی را گویند که یک خلئی را پر کند ، یک نیازی برآورده شود. اگر به ملتی یا فردی در غیر آن موردی که به آن احتیاج دارد کمک شود این انفاق نیست لذا ویژگی آدم متقی آن است که خلأ و نیاز را خوب می فهمد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی