مبصرون

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ

مبصرون

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ

مبصرون
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

نور/55   وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ

 

از آنجا که ایمان یک خصلت برجسته پیامبران  و مؤمنان است پیرامون آن به بیان مطالبی می پردازیم.

ایمان یک گرایش قلبی و وابستگی فکری و اعتقادی و روانی است که لوازم و تعهداتی را به همراه می آورد. قرآن هر باور و ایمانی را به رسمیت نمی شناسد بلکه آنچه مورد پذیرش قرآن است که در اعضاء و جوارح و اعمال مؤمن مشهود باشد و تعهد و مسئولیت به همراه داشته باشد. انتخاب خداوند در مورد افراد و اقوام برگزیده دائر مدار این سنت الهی است که آماده ترین فرد برای بزرگترین کار انتخاب می شود و این فرد باید دارای ایمانی باشد که سرشار از تعهد و عمل باشد. اینچنین فردی که همواره خود را نسبت به ایمانش متعهد می داند نمی تواند نسبت به کجی ها و کج اندیشی ها ساکت باشد و در نتیجه به مبارزه با منفعت طلبان و منافقان می رود.

وظایف مؤمنین: 1- پیشه کردن تقوا 2- اصلاح فی ما بین خود 3- اطاعت از خدا و پیغمبر

ویژگی های مؤمنین: 1- چون یاد خدا شود قلوبشان به حالت بیم درآید. این بیم و ترس ناشی از احساس عظمت خداوند و حقارت خویشتن در برابر اوست نه ترس ناشی از گناه. این امر سبب می شود که انسان در خط سیری که خداوند برای او معین کرده حرکت کند و این بزرگترین ضامن اجرایی عمل است. 2- وقتی آیات خداوند برای آنها خوانده می شود ایمانشان افزون می گردد. 3- در کارها و وظایفشان بر خداوند إتکا و توکل دارند. 4- نماز را به پا می دارند ( مطلوب آن است که بگوییم اقامه صلات آن است که جامعه را نماز خوان کنند نه اینکه تنها خودشان بخوانند و مسلماً لازمه این تحرک و پویایی در جامعه به سوی حق و مبارزه با ظلم و باطل است). 5- از آنچه به آنان روزی داده شده انفاق می کنند.

انواع ایمان: 1-ایمان از روی شعور و آگاهی: اگر بخواهیم ایمان ها استوار باشد و زائل نشود باید به دنبال این ایمان باشیم تا فرد بصیرت داشته باشد. 2-ایمان از روی تقلید و تعصب: این ایمان ارزشی ندارد چرا که زائل شدنش به آسانی کسب کردنش بدون زحمت است.

معرفی ایمان آگاهانه: خردمندان کسانی هستند که خداوند را در همه حال یاد می کنند و در آیات و نشانه های او اندیشه می کنند و پی می برند به مهمترین و اساسی ترین نقطه ایدئولوژی اسلام و آن اینکه این خلقت و آفرینش بیهوده و باطل نیست و من باید راهی را طی کنم و مسئولیتی دارم که اگر آن را به صورت صحیح و درست انجام ندهم این نظم خراب می شود. حال می گوییم مؤمنین که همین خردمندان هستند می گویند ما آنچه تو گفتی را شنیدیم و فهمیدیم و به آن ایمان آوردیم.

با توجه به اینکه همه انسانها به دنبال سعادت هستند و فرد مؤمن و با ایمان نیز از این قاعده مستثنا نیست لزوماً باید برای این فرد در جهت رسیدن به سعادتش برنامه و طرحی داشت. خداوند ویژگی های این برنامه سعادت را به صورت نوید برای مؤمنان بیان کرده است که ما به ذکر برخی از آنها می پردازیم:

1-  انسان برای رسیدن به سعادت احتیاج به شناختن هدف دارد و ایمان به فرد مؤمن این آگاهی و شناخت و هدایت را می دهد.

2-  انسان برای رسیدن به هدف خود احتیاج دارد موانع و حجابهای ظلمانی را در نوردد و ایمان این چراغ هدایت برای سالک طریق است.

3-  انسان برای رسیدن به هدف خود باید از دغدغه ها و وسوسه ها به دور باشد و این اطمینان و امنیت از پیامدهای ایمان است.

4-  انسان برای انجام فعالیت های خود باید انگیزه ای قوی داشته باشد تا حتی فعالیت های کوچک خود را هم ثمر بخش بداند و این از نویدهایی است که قرآن به مؤمنین وعده داده است.

5-  از آنجا که انسان ممکن الخطاست و این سبب یأس نسبت به گذشته و بدبینی نسبت به آینده می شود راهکاری که خداوند برای مونین در نظر می گیرد جبران پذیر بودن و قابل بخشش بودن آنهاست.

6-  ایمان آن تکیه گاهی است که خداوند به مؤمنین نویدش را می دهد که با داشتن آن خداوند همراه ایشان است.

7-  در راه رسیدن به سعادت آنکه ابزار کارآمدتری دارد موفق تر است و خداوند ایمان را سبب برتری و رجحان می داند.

8-  دشمنان او در رسیدن به این سعادت همه تلاش خود را می کنند ولی خداوند نوید پیروزی را به مؤمنین می دهد.

9-  فوز و فلاح برای کسانی است که در این مسیر گام نهاده اند و خداوند رسیدن به مقصود را به مؤمنان بشارت می دهد.

10-  خداوند برای سالکین راه سعادت ذخیره هایی را در این مسیر مهیا کرده تا از آن بهره مند شوند.

11-   بالاترین نوید آن است که خداوند این پیام را می دهد که این ایمانی که در این جهان به آن متعهد بودی سبب راحتی تو در دنیای دیگر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی